Voor
velen is spreken in het openbaar niet makkelijk. En laten we eerlijk zijn; het
is al moeilijk om een boeiende spreker te zijn, laat staan om een presentatie
te geven aan een groot publiek dat bestaat uit potentiële klanten, collega’s en
branchegenoten. Als congresorganisator heb ik in de afgelopen jaren respect
gekregen voor de manier waarop goede sprekers het publiek weten te boeien, hun
presentatiestijl en expertise niveau. En nog belangrijker: de bereidheid om die
specifieke kennis of ontdekking te delen met de toehoorders. Kennis delen is
enorm belangrijk voor ieders werkveld! In deze blog vertel ik je een aantal
do’s & don’ts voor een indrukwekkende presentatie als spreker.
Focus erop het publiek voor je te winnen
Een spreker heeft als doel om het publiek voor zich te
winnen. Om je presentatie levendig te houden en vooral je publiek te blijven boeien,
is het raadzaam om de volgende punten in acht te nemen:
1. Wees niet saai. Als je
saai bent, verlies je direct de aandacht. Soms staat je toespraak direct na de
lunch geprogrammeerd. Soms als laatste sessie op de laatste dag van het
congres. Je onderwerp kan uiterst interessant en waardevol zijn, maar als je op
een saaie, monotone manier spreekt, zullen mensen niet naar je luisteren en in
het ergste geval vallen ze in slaap. Energie is besmettelijk, dus gooi er wat
pit in!
2. Probeer niet te veel te onderwijzen. Als
je te veel aan het ‘lesgeven’ bent, raken de luisteraars zoek in je boodschap in
plaats van dat ze zich focussen op het punt waar je ze mee naartoe neemt.
3. Hou het kort en krachtig. Als
je je verhaal kort en krachtig houdt, maak je de grootste kans om de aandacht
van je publiek vast te houden. Door niet té specifiek uit te weiden over een
onderwerp, voorkom je dat je jezelf en je publiek verliest in de toespraak.
4. Gebruik een goede Powerpoint presentatie. Maak
een sterke presentatie in de vorm van dia’s, die je woorden samenvatten, benadrukken
of als visuele ondersteuning dienen. Gebruik deze echter niet als houvast om je
door de gesproken teksten te loodsen. De presentatie is vooral bedoeld als
ondersteuning voor jezelf en je toehoorders, maar niet meer dan dat.
Het
belang van een goed ontworpen Powerpoint presentatie
Als je ooit in een slide-show een geel lettertype op een witte
dia hebt gezien - geloof me, het gebeurt! - weet je uit eerste hand hoe
belangrijk de kwaliteit van het ontwerp van je presentatie is. Het belang van een
goed ontwerp is een sleutelfactor voor een goede congresspreker. Investeer tijd
in het maken van dia’s die de moeite waard zijn om met je publiek te delen.
Veel
foto’s met weinig tekst, een paar afbeeldingen met opsommingstekens of alinea’s
met tekst?
- Gebruik NOOIT alinea’s met veel tekst en lees
ze al helemáál niet letterlijk voor aan je publiek tijdens je presentatie.
- Het gebruik van enkele afbeeldingen met
opsommingstekens is ideaal als je Powerpoint presentatie ook bedoeld is om na je
optreden te gebruiken. Zo maak je het uitermate geschikt voor je publiek om bijvoorbeeld
online te delen en ernaar te laten linken. Op deze wijze heeft het een langere
levensduur en nog meer impact op je doelgroep.Het gebruik van enkele afbeeldingen met
opsommingstekens is ideaal als je Powerpoint presentatie ook bedoeld is om na je
optreden te gebruiken. Zo maak je het uitermate geschikt voor je publiek om bijvoorbeeld
online te delen en ernaar te laten linken. Op deze wijze heeft het een langere
levensduur en nog meer impact op je doelgroep.
- Veel foto’s met amper tekst werken het beste
voor inspirerende, motiverende dia’s in je presentatie. Het publiek hoeft niet
ieder gesproken woord te onthouden. Ze hoeven zich alleen maar te herinneren
welk gevoel ze kregen tijdens je toespraak en daarbij onthouden ze je boodschap
in hun eigen woorden in hun eigen hoofd. Hier wordt bij de steeds populairder
wordende TedX talks ook gebruik van gemaakt. (ik kom ook nog wel een keer terug op die TedX
talks in één van mijn volgende blogs!).
Niet alleen je gesproken woorden, maar ook de visuele
verduidelijking en ondersteuning in je Powerpoint presentatie maken van je
optreden als congresspreker een succes!
Een goede spreker gebruikt de PEPE mix! Wat maakt iemand een goede spreker? Het succes van je presentatie hangt af van veel factoren, maar er zijn 4 factoren die je, naar mijn mening, altijd moet samenbrengen om te komen tot een spetterend optreden tijdens een congres. Ik noem het de “PEPE mix”. De letters staan voor
Passie,
Expertise,
Probleemoplosser en
Entertainer.
Passie Wees uitermate
gepassioneerd over wat je vertelt. Je energie en enthousiasme die je meeneemt op het podium, kruipen als het ware in je publiek. Onthoud: enthousiasme is besmettelijk!
Expertise Jij bent de
expert! Als je op een podium over een onderwerp spreekt, moet je op dat moment de slimste persoon zijn in de zaal, met unieke kennis en ervaring die je deelt. Als je dat niet hebt…go get it! Als je het onderwerp grondig genoeg bestudeert om er een goede presentatie over te geven, dwingt dat je een expert te worden. Het is een geweldige manier om te leren en om vertrouwen op te bouwen in je verhaal.
Probleemoplosser
Jij bent de probleemoplosser! In plaats van alle
voordelen van jouw product, dienst of idee als eerste te noemen om mensen te
overtuigen waarom ze wél voor je moeten kiezen, werkt het andersom vaak ook
goed. Laat ze meegaan in je voorspelling wat er gebeurt als ze dat niet doen. Creëer spanning, schets een probleem, gebruik drama
en kom vervolgens als de superheld met dé oplossing! Om drama in je verhaal te
brengen, haal je de onderwerpen aan door er een conflict of probleem van te
maken. Bij een belangrijk punt laat je het conflict of probleem rijzen door
nadelen op te sommen in plaats van dat je meteen met de oplossing komt. Op deze
manier bouw je spanning op in je verhaal en blijft je publiek geboeid.
Entertainer
Wees een entertainer! Het is heel normaal om een
beetje nerveus te zijn voor je op het podium stapt als spreker. Helemaal als je
nog niet zo ervaren bent. Als je je focust om voor jouw publiek een geweldig
optreden te verzorgen, is het makkelijker om je te ontspannen en naturel over
te komen. De entertain-factor is vooral belangrijk naarmate het onderwerp
complexer is. Je wilt er natuurlijk wel voor zorgen dat er dopamine en
serotonine (gelukshormonen ;) )blijven
stromen in de krakende hersens van je publiek. Dit betekent overigens niet dat
het nodig is om in een unicorn outfit op het podium te staan.
Nog
één ding…
Maak
verbinding!
Als je optreden afgelopen is, krimp dan niet tussen je
publiek. Wees aanwezig. Meng je met je publiek. Wees ontvankelijk voor tegengestelde
visies in de wandelgangen. Debatteer. Discussieer. En neem een borrel!
Anke Peters